اعمار صلح و اتصال منطقه‌یی از راه تحقیق و گفت‌وگو

گفت‌وگوی مسیر 2 میان افغانستان و پاکستان در محور صلح، امنیت و تقویت مناسبات

جامعۀ قلب آسیا (HAS) و انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد (ISSI)، گفت‌وگوی غیررسمی مسیر 2 را با اشتراک صاحب‌نظران، دیپلمات‌های پیشین، چهره‌های اکادمیک، کارشناسان منطقه‌یی و فعالان جامعۀ مدنی افغانستان و پاکستان برگزار کردند.

در این دور گفت‌وگوی غیررسمی و مجازی میان افغانستان و پاکستان که امروز ( 25 حوت برابر با 15 مارچ) با حضور سخنران اصلی جناب پیر سید حامد گیلانی رهبر جهادی کشور برگزار شد، روابط دپلوماتیک، تجارتی- ترانزیتی، اجتماعی – فرهنگی، همکاری امنیتی- نظامی، بحث مهاجرین و منازعۀ مرزی میان دو کشور بررسی و ارزیابی گردید.

اشتراک‌کنندگان، با تأکید بر این‌که افغانستان و پاکستان فرصت‌های زیادی را در چهار دهۀ اخیر از دست داده‌اند، تأکید کردند که وضعیت کنونی ایجاب می‌کند دو کشور بیشتر از پیش در راستای بهبود مناسبات به‌ویژه در عرصۀ تجارتی- ترانزیتی و تقویت روابط مردمی پرداخته و از فرصت پیش آمدۀ تاریخی استفاده کنند.

سخنرانان با اشاره به‌مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی، زبانی و اجتماعی میان افغانستان و پاکستان گفتند که ایجاد تسهیلات ترانزیتی – تجارتی، زمینۀ اتصال منطقه‌یی و دست‌یابی پاکستان به‌ذخایر سرشار طبیعی آسیای مرکزی را فراهم ساخته و دو کشور از آن بهره خواهند برد.

شرکت‌کنندگان، ضمن بررسی نقش کشورهای همسایه، منطقه و جهان در روند صلح افغانستان، پشتیبانی پاکستان از ختم جنگ طولانی در افغانستان را با اهمیت خوانده و تأکید کردند که پاکستان بیشتر از هر کشوری، از تأمین صلح و ثبات در افغانستان سود خواهد برد.

سخنرانان، با اشاره به پای‌بندی ادارۀ بایدن به موافقت‌نامۀ صلح گفتند که مالکیت و رهبری پروسۀ صلح مربوط به افغان‌هاست؛ کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان نقش تسهیل‌کننده را در روند صلح ایفا می‌کنند. برخی شرکت‌کنندگان از تغییر رویکرد پاکستان در قبال مسایل افغانستان سخن زده و گفتند که پاکستان خواهان افغانستانِ باثبات، صاحب استقلال و حاکمیت ملی می‌باشد.

شماری از سخنرانان با درنظرداشت نفوذ پاکستان بر گروه طالبان، از اسلام‌آباد خواستند که در زمینۀ توقف خشونت و برقراری آتش‌بس سراسری و ختم جنگ در افغانستان نقش بیشتری ایفا کند.

هر دو جانب گفت‌وگوهای غیررسمی را در کاهش تنش‌ها و از میان بردن سوءتفاهم‌ها‌، تحکیم و گسترش روابط و دریافت راه‌حل به‌چالش‌ها سازنده خوانده و خواهان ادامۀ چنین گفت‌وگوهایی شدند.