اعمار صلح و اتصال منطقه‌یی از راه تحقیق و گفت‌وگو

گفت‌وگو با رییس شورای عالی مصالحه ملی دربارۀ مذاکرات صلح، نشست استانبول و خروج امریکا

نهمین دور سلسله‌ گفت‌وگوهای مسیر 2 زیر عنوان «ساخت یک افغانستان صلح‌آمیز: پشتیبانی منطقه‌ای و بین‌المللی از صلح افغانستان” دیروز از سوی «جامعۀ قلب آسیا» به همکاری مرکز مطالعات منازعه و بشردوستانۀ دوحه و مرکز همکاری بین‌المللی پوهنتون نیویارک با حضور دیپلومات‌های ارشد و محققان منطقه‌ای و جهانی برگزار شد. سخنرانی اصلی نشست، جناب داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بود.

در این نشست مجازی، روی چالش‌های روند صلح، طرح تازۀ ایالات متحده امریکا برای تسریع مذاکرات، گفت‌وگوهای جاری دوحه و ابتکارات منطقه‌ای از جمله کنفرانس ترویکای مسکو و نشست کشورهای قلب آسیا در دوشنبه بحث و گفت‌وگو شد.

شرکت‌کنندگان روی آجندای پیشنهادی نشست استانبول از جمله آتش‌بس، تقسیم قدرت و نقشۀ راه سیاسی بحث کردند. در این نشست تأکید شد: علی‌رغم چالش‌ها، جانب جمهوری اسلامی افغانستان در پی ارایۀ طرح واحد در کنفرانس استانبول است. تحریک طالبان تاهنوز پیشنهاد خاصی ارایه نداده است. همچنان، برای موفقیت نشست استانبول، تسهیلات و مقدمات بیشتری نیاز است.

شرکت‌کنندگان، بر تداوم مذاکرات دوحه در آستانۀ کنفرانس استانبول تأکید ورزیدند. آنها برای اطمینان از پیشرفت مذاکرات، نقش یک میانجی را برجسته ساختند. نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان در کنفرانس استانبول، رهبران سیاسی و اعضای هیأت مذاکره‌کننده خواهد بود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی، کنفرانس استانبول را یک فرصت تازه برای دولت و طالبان به‌منظور بحث روی موضوعات اساسی از جمله تقسیم قدرت، آتش‌بس و دست‌یابی به یک توافق سیاسی می‌داند.

کارشناسان داخلی و خارجی، برای تسریع و موفقیت روند صلح، نقش یک میانجی بی‌طرف، اثرگذار و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد را برجسته ساختند.

اشتراک‌کنندگان تأکید کردند که هرگونه توافق سیاسی باید نهادهای دولتی به‌خصوص نیروهای امنیتی را حفظ و تقویت کند. آن‌ها برحضور معنادار زنان و جامعۀ مدنی در روند صلح به‌ویژه نشست آتی ترکیه تأکید ورزیدند.