اعمار صلح و اتصال منطقه‌یی از راه تحقیق و گفت‌وگو

دومین دور گفت‌وگوی افغانستان و پاکستان: گرفتن قدرت از راه زور هیچ‌گونه مشروعیت داخلی و جهانی ندارد

جامعۀ قلب آسیا و انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد، امروز دومین دور از سلسله گفت‌وگوهای مسیر ۲ را با حضور کارشناسان و دیپلومات‌های اسبق افغانستان و پاکستان برگزار کردند.

در این دور از گفت‌وگوها، دو طرف با اشاره به شرایط دشوار پیش‌آمده و برای دریافت راه‌حل، بر حفظ روابط، تماس‌ها و گفت‌وگوها تأکید ورزیدند.

جانب افغانستان از تشدید جنگ و خشونت‌ طالبان، رنج مضاعف افغان‌ها و بحران بشری کم‌سابقه در کشور یادآوری کرده و ابراز داشتند که در نتیجۀ جنگ‌ها، هزاران‌تن کشته‌ و زخمی‌شده و صدها هزارتن آواره‌ و بی‌جا گردیده‌اند.

کارشناسان با نظرداشت فرصت‌های از دست رفته، تأکید کردند که نشست سه‌روزۀ دوحه باید به‌نتایج ملموس و روشن برسد. اکنون زمان عمل است و دیگر فرصتی برای از دست دادن زمان باقی نمانده است.

دیپلومات‌ها و کارشناسان افغان ابراز داشتند که باید سازمان ملل متحد و شورای امنیت به طالبان تفهیم نمایند که گرفتن قدرت از راه نظامی و زور هیچ‌گونه مشروعیت بین‌المللی و داخلی برای آنان به ارمغان نخواهد آورد.

سخنرانان اجماع نظر داشتند که بحران جاری راه‌حل نظامی ندارد. تنها راه دست‌یابی به‌یک موافقۀ سیاسی همه‌شمول است و توافق سیاسی از طریق مذاکره و گفت‌وگو، نیازمند همکاری و تلاش کشورهای منطقه به‌ویژه پاکستان می‌باشد.