اعمار صلح و اتصال منطقه‌یی از راه تحقیق و گفت‌وگو

دکتر طلبیک ماساداکوف

دکتر طلبیک ماساداکوف، شهروند قرغزستان، دیپلمات پیشین، کارشناس ارشد امنیتی روابط بین‌الملل و استاد اداره و مدیریت در دانشگاه است.

او در گروه مشاوران شوروی سابق در سال‌های (1987 – 1988)  در اکادمی علوم و وزارت اقوام و قبایل افغانستان کار کرده است.

دکتر ماساداکوف پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال‌های (1995 – 1996) به عنوان معاون مدیر کل کمیتۀ دولتی سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی و کمک اقتصادی جمهوری قرقیزستان کار کرد. او همچنان تجربۀ تدریس در دیپارتمنت روابط بین‌الملل دانشگاه امریکایی آسیای میانه را در کارنامه دارد.

وی ماستری‌اش را در انستیتوت دولتی مسکو در رشتۀ دیپلماسی و روابط بین‌الملل طی سال‌های 1978 – 1984) به دست آورده است. مقطع دکترا را در سال‌های 1978 – 1984 در دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو در زمینۀ فلسفه به پایان رسانید. او همچنان سابقۀ تدریس ادبیات پشتو را در نیز در کارنامه دارد.

دکتر ماساداکوف 12 سال با سازمان ملل متحد در افغانستان کار کرده است. او در سال 2002 مسوولیت سیاسی یوناما را در افغانستان برعهده گرفت. سپس، به عنوان مسوول سیاسی یوناما در جنوب و شرق و جنوب افغانستان کار کرد. در ادامه، رییس بخش سیاسی یوناما در افغانستان شد.

دکتر طلبیک در سال 2016 به دانشگاه توکیو دعوت شد تا در مورد روند صلح افغانستان و تهدیدهای امنیتی منطقه سخنرانی کند.

او اکنون به‌عنوان کارشناس ارشد امنیتی منطقه و جهان و تحلیلگر ارشد مراکز مستقل تحقیقاتی است و نهادهای دولتی و غیردولتی را مشوره‌های تخصصی می‌دهد.

دکتر طلبیک در انتخابات سال 2017 قرغیزستان نامزد شد و از میان 13 نامزد، جایگاه پنجم را به دست آورد.

وی در سال 1961 متولد شده و متأهل است و دارای دو پسر و یک دختر و دو نواسه می‌باشد.