اعمار صلح و اتصال منطقه‌یی از راه تحقیق و گفت‌وگو

گفت‌وگوی افغانستان و هند: بررسی نقش دهلی جدید در روند صلح افغانستان

جامعۀ قلب آسیا و اندیشکدۀ هندی «VIF» در سلسه گفت‌وگوهای مسیر ۲ با حضور فعالان سیاسی، صاحب‌نظران و کارشناسان منطقه‌یی، ضمن بررسی روابط میان افغانستان و هند ابراز داشتند که دهلی جدید از روند صلح افغانستان غایب بوده است. شرکت‌کنندگان خواستار مشارکت بیشتر هند در دیپلماسی منطقه‌یی و روند صلح افغانستان شدند.

شرکت‌‌کنندگان، از تشدید جنگ، خشونت و پیش‌روی و فشار نظامی طالبان ابراز نگرانی کرده و از نیروهای دفاعی- امنیتی افغانستان اعلام حمایت کردند.

 آنان، اعتراضات مردمی اخیر در کابل، هرات، خوست، جلال‎‌آباد را الهام‌بخش و نشان‌دهندۀ وحدت و اجماع ملی میان افغانستان عنوان کرده و از جامعۀ بین‌المللی خواستند که صدای اکثریت افغان‌ها در حمایت از روند صلح و قطع جنگ را بشنوند.

شرکت‌کنندگان ابراز داشتند که توافق‌نامۀ امریکا و طالبان، نه تنها صلح را برای افغانستان به ارمغان نیاورد، بل به طالبان مشروعیت بخشید. با این حال، تسخیر جغرافیا توسط طالبان نباید مشروعیت بین‎المللی کسب کند. افزون‌خواهی طالبان باید در سطح کلان جهانی مورد بحث قرار گیرد.

 آنان خاطر نشان کردند، به منظور دست‌یابی به یک موافقۀ سیاسی و حل و فصل بحران، اجماع منطقه‌یی تعیین‌کننده است. شرکت کنندگان چالش‌های رسیدن به اجماع منطقه‌یی را تشخیص داده و تأکید کردند که ناامنی و بی‌ثباتی بیشتر در افغانستان به سود هیچ کشوری نیست.

به باور شرکت‌کنندگان، ممکن است کشورهای منطقه تماس‌ها و منافع خود را با طالبان داشته باشند، اما منافع مشترک همه در جلوگیری از بی‌ثباتی و هرج و مرج بیشتر در افغانستان است. این‌جا تهدید یک گروه مطرح نیست؛ گسترش نفوذ  و تهدید افراط‌گرایی در میان است.

آنان علاوه کردند که برای شکست تروریسم در افغانستان کشورهای منطقه و همکاران بین‌المللی باید باهم همکاری کنند. کار مشترک برای یک منطقه مشترک و مرفه و به نفع مردمان عادی، باید به عنوان اولویت اصلی باقی بماند.

شرکت کنندگان هشدار دادند که آگاهی و درک بیشتری در میان مردم در مورد این مسایل وجود دارد و مردم خواهان تلاش‎‌های واقعی منطقه و شرکای بین‌المللی هستند. اکنون زمان اقدام است.