اعمار صلح و اتصال منطقه‌یی از راه تحقیق و گفت‌وگو

نگرانی از کندی مذاکرات صلح در دهمین دور گفت‌وگوهای مسیر 2

در دهمین جلسۀ TRACK 2 «ساخت یک افغانستان صلح‌آمیز: پشتیبانی منطقه‌ای و بین‌المللی از صلح افغانستان»، دربارۀ کندی مذاکرات صلح، نشست احتمالی استانبول، مأموریت نمایندۀ جدید سازمان ملل برای صلح افغانستان، استراتژی کشورهای همسایه و منطقه دربارۀ افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی، بحث و گفت‌وگو شد.

در این دور گفت‌وگوها که دوشنبه (17 جولای) از سوی جامعۀ قلب آسیا به همکاری مرکز مطالعات منازعه و بشردوستانه مستقر در دوحه و مرکز همکاری بین‌المللی پوهنتون نیویارک و با حضور دیپلومات‌های ارشد پیشین و محققان منطقه‌ای و جهانی به‌گونۀ آنلاین برگزار شده بود، شرکت‌کنندگان به یاد قربانیان رویدادهای تروریستی در افغانستان به‌خصوص حملات اخیر در لوگر و کابل یک دقیقه سکوت کردند.

در ادامه، شرکت‌کنندگان با ابراز نگرانی از تشدید درگیری‌ها، نبود اجماع سیاسی و خلای احتمالی پس از خروج نیروهای خارجی تأکید کردند که افغانستان وارد مرحلۀ تازه‌یی گردیده است.

دیپلومات‌ها و پژوهشگران تداوم مذاکرات صلح در دوحه را مهم عنوان کرده و ابراز امیدواری کردند که نشست پیش روی استانبول به نتیجۀ مطلوبی برسد.

آنان اجماع و وحدت نظر بین کشورهای همسایه، منطقه و جهان را برای تسریع و به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح میان افغان‌ها مهم خواندند. شرکت کنندگان باردیگر خاطر نشان ساختند که منازعۀ جاری راه‌حل نظامی و مسلحانه ندارد و یگانه راه ادامۀ مذاکرات معنادار میان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان است.

شرکت کنندگان برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان، شناسایی عاملان رویدادهای ترورریستی اخیر و اعتمادسازی در روند گفت‌وگوها، دریافت یک راه‌حل پایدار و جامع، بر اهمیت آتش‌بس و یا کاهش خشونت‌ها تأکید ورزیدند.

شرکت‌کنندگان روی نقش سازمان ملل متحد در روند صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کرده و پیشنهادها و دیدگاه‌های شان را به منظور مدیریت و میانجیگری مذاکرات ارایه کردند.